جزئیات مقاله

kartonaminkaraj.ir

کارتن لمینتی2

کارتن لمینتی چیست :

لمینت به روشی می گویند که در آن یک لایه مقوای چاپ شده روی ورق کارتن را می پوشاند و مهمترین دلیل انتخاب کارتن لمینتی زیبایی و چاپ با کیفیت آن می باشد. برای داشتن چاپی زیبا و با کیفیت بالا و تمام رنگ روی کارتن ابتدا باید طرح مورد نظر روی پوستر به وسیله دستگاه افست چاپ شود بعد پوستر های چاپ شده و آماده را روی کارتن خام بوسیله دستگاه لمینت چسباند و در انتها عملیات تبدیل را بر روی کارتن انجام داد. برای خرید کارتن , به این گونه کارتن ها اصطلاحا کارتن لمینتی گفته می شود و با توجه به نوع محصول بسته بندی می توان از کارتن های سینگل فیس ( دولایه ) ، سه لایه و پنج لایه با فلوت های مختلف برای این محصول استفاده کرد.

مراحل تولید کارتن لمینتی :

مرحله اول : طراحی طرح چاپی روی کارتن

مرحله دوم : طراحی خط تیغ

مرحله سوم : ساخت قالب

مرحله چهارم : گرفتن زینک

مرحله پنجم : چاپ پستر (معمولا روی مقوای ۱۸۰ گرم پشت طوسی و یا مقوای گلاسه)

مرحله ششم : کشیدن سلفون روی مقوای چاپ شده (در صورت نیاز)

مرحله هفتم : انجام عملیات لمینت

مرحله هشتم : تیغ زدن و دایکات

مرحله نهم : لب چسب یا منگنه

مرحله دهم : بسته بندی

مرحله یازدهم : ارسال

تفاوت کارتن لمینی با کارتن معمولی :

تولید کننده کارتن لمینتی می بایست مراحل چاپ و کارتن سازی را به طور مجزا انجام دهد به این معنا که تولید کننده کارتن لمینتی ابتدا طرح مورد نظر را روی مقوا توسط ماشین چاپ افست چاپ کرده و سپس اقدام به لمینت مقوای چاپ شده روی ورق کارتن می نماید و بعد از آن تازه وارد مراحل ساخت کارتن می گردد. در صورتی که در فر آیند تولید کارتن معمولی دستگاه چاپ فلکسو همزمان با مراحل کارتن سازی (دایکات و لب چسب) اقدام به چاپ طرح روی ورق کارتن می نماید که چاپ آن از کیفیت پایینتری برخوردار است و ضمنا عملیات لمینت از فرآیند تولید حذف شده و چاپ بر روی خود ورق کارتن صورت می گیرد که این امر باعث کاهش کیفیت طرح چاپی و استحکام کارتن می گردد.

از جمله مزیتهای کارتن لمینتی نسبت به کارتن معمولی (چاپ فلکسو) می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استحکام بالاتر
  • کیفیت چاپ بالاتر
  • شکیل تر بودن کار
  • دقت بالاتر و در نتیجه کار بی نقص تر

و تنها مزیت کارتن معمولی نسبت به کارتن لمینتی , قیمت مناسب تر آن می باشد. اگر قیمت کارتن برای شما اهمیت زیادی دارد می توانید از کارتن معمولی استفاده نمایید.


مصارف کارتن های لمینتی

از جمله مصارف کارتن های لیمینتی می توان به جعبه لمینتی ( کارتن لمینتی ) , جعبه لمینت , کارتن میوه , جعبه خرما, کارتن کیک و کلوچه , کارتن مادر خرما, جعبه لامپ و لوازم برقی  و جعبه لمینت اشاره کرد.

کارتن سازی آریانا تولید کننده انواع جعبه لمینت در ابعاد مختلف از کوچکترین سایز تا ابعاد بزرگ به صورت یک تکه و استحکام بالا می باشد. آریانا سلولز با در اختیار داشتن تمامی ماشین آلات تولید جعبه های لمینت مانند حط تولید ورق سازی , دستگاه سلفون کشی و کلیه ماشین آلات کارتن سازی جعبه های لمینت یکی از بزرگترین و کامل ترین مجموعه های تولید کارتن لمینت در سطح کشور می باشد.

تولید جعبه لمینتی و بسته بندی روکش دار که از چسباندن دو جنس مقوا به یکدیگر ایجاد می شود ، که مقوای رویه بیشتر از مقوای پشت طوسی می باشد و مقوای زیره از جنس کارتن به صورت (دولایه ،کارتن ۳لایه ،۵ لایه) می باشد و به منظور استحکام بیشتر جعبه و سالم ماندن محصول داخل جعبه در مقابل فشارهای خارجی تولید می شود. این نوع جعبه معمولا برای محصولاتی با وزن بیشتر از ۷۰۰ گرم تولید می شود.

خط تولید کارتن لیمنتی

جعبه های لمینتی

از نظر فنی افزودن هر سطح بر سطح دیگر را لمینت گویند که در صنایع بسته بندی و جعبه سازی معمولا به افزودن مقوا بر روی سطوح کارتن لمینت اطلاق میشود. جعبه های لمینتی را بر اساس اقلام کارتن که به عنوان جنس زیره که مقوای پشت طوسی بر روی آن قرار میگیرد ، دسته بندی میشود.

جعبه های لمینتی سینگل فیس

سینگل , سینگل ای فلوت , این نوع جعبه ها در سه کلاس E فلوت ،B فلوت و C فلوت تولید میشود. تفاوت این سه کلاس در اندازه گام فلوتینگ میانی محصول است. در جعبه های سینگل فیس، جنس زیره دارای دولایه شامل فلوتینگ و فیس است که سطح لمینت شده به عنوان لایه سوم بر روی فلوتینگ قرار گرفته و سه سطح را تکمیل میکند.

جعبه های لمینتی سه لا

جعبه های لمینتی سه لا هم معمولا در سه کلاس E فلوت ،B فلوت وC فلوت و گاها Aفلوت هم تولید میشود. تفاوت این کلاس هم در اندازه گام فلوتینگ میانی محصول است. در جعبه های لمینتی سه لا ، جنس زیره دارای سه لایه شامل فلوتینگ و دو سطح به عنوان فیس در دو طرف فلوتینگ میباشد که سطح لمینت شده به عنوان لایه چهارم بر روی یکی از سطوح فیس قرار گرفته و در واقع سازه ای چهار لایه ای را تشکیل میدهد

جعبه های لمینتی پنج لا

در این نوع از جعبه ها جنس زیره متشکل از دو سطح فلوتینگ که بوسیله سه سطح فیس احاطه شده است میباشد. ترکیب فلوتینگ مذکور میتواند به صورت E,E ، E,B ، B,C و ….. باشد که در صنعت بسته بندی ایران معمولا حالت B,C متداول است.



ماشین آلاتی که برای تولید کارتن های لمینتی از آنها استفاده می شود :

  • دستگاه لیتوگرافی پلیت ستر لارج فرمت
  • دستگاه چاپ افست پنج رنگ لارج فرمت
  • دستگاه سلفون کشی سایز بزرگ
  • دستگاه لمینت
  • دستگاه دایکات
  • لب چسب
  • منگنه
  • شیرینگ
  • تسمه

پایان

image