جزئیات مقاله

kartonaminkaraj.ir

فلوت کارتن چیست؟انواع فلوت کارتن

فلوت کارتن چیست ؟

کارتن فلوت در واقع تعیین کننده ی شکل موج ورق کارتن می باشد. گام فلوت ها در سایز های مشخص شناخته می شوند. طبق استاندارد رنج گام های فلوت ورق سازی ار A, B, C , E , F تقسیم بندی می شوند. A فلوت بلندترین گام است که در واقع ۳۶ عدد کنگره در یک فوت ایجاد می شود. یا به عبارت دیگر مقدار ارتفاع گام فلوت ۱/۴ اینچ می باشد. معمولا A فلوت در صنعت براس پوشش مظروفات شکستنی حساس استفاده می شود. B فلوت در واقع از لحاظ ضخامت دومین گام ورق کارتن است تعداد فلوت های B در یک فوت ۴۷ عدد است. معمولا فلوت B فلوت ترکیبی است که با فلوت C ترکیب شده و جهت تولید کارتن های ۵ لایه استفاده می شود. C فلوت ضخامتی مابین B فلوت و A فلوت دارد. این نوع فلوت بیشترین مصرف را در صنایع غذایی, دارویی, ساختمانی, الکترونیکی و شیمیایی دارا می باشد. تعداد فلوت ها در C فلوت ۳۹ عدد است. E فلوت کمترین ضخامت را در کارتن های در ایران جهت بسته بندی دارد و معمولا جهت تولید جعبه ها ی مواد غذایی و دارویی استفاده می شود. تعداد فلوت های E  در یک فوت ۹۰ عدد است.

به طور کلی در داخل کارتن ها شانه ها یی وجود دارد که از نظر ارتفاع و فواصل موج های آن به ۵ دسته A فلوت ، B فلوت ، C فلوت ، E فلوت و F فلوت تقسیم می شوند :

گروه A ( آ فلوت یا کنگره نوع A )

دندانه یا کنگره آن با بلندا یا ارتفاع ما بین ۴٫۵ الی ۵ میلی متر و تعدد یا شمارش دندانه ها بین ۱۰۵ تا ۱۲۵ عدد در هر متر است . این دندانه یا کنگره خصوصیت ضربه گیری و مقاومت فشاری نسبی بیشتری به دلیل بلندا و ارتفاع بلند خود دارد و از مقاومت بیشتری برخوردار است .

گروه B ( بی فلوت یا کنگره نوع B )

خصوصیت بارز این دندانه یا کنگره می توان به ایستادگی ، استواری و استقامت در برابر فشار و له شدگی اشاره کرد که نسبت به فلوت A کمی ضعیف تر است که بلندا و ارتفاع آن بین ۲٫۱ الی ۲٫۹ میلیمتر است و تعداد دندانه ها بین ۱۲۵ الی ۱۵۰ عدد بر هر متر است.

گروه C ( سی فلوت یا کنگره نوع C )

بلندا یا ارتفاع این دندانه ها ما بین ۳٫۵ الی ۳٫۷ میلی متر است و میزان کنگره ها ۱۲۰ الی ۱۴۵ عدد در هر متر است . مقاومت دندانه های نوع C نسبتا معمولی می باشد و کم تر از فلوت A و فلوت B می باشد

گروه E ( ای فلوت یا کنگره نوع E )

این نوع دندانه و فلوت دارای بیشترین استقامت و پایداری در برابر له شدگی را دارند و از نظر سطح هموار و صاف تر است و برای چاپ و لمینت قابل قبول تر است. بلندای این کنگره ها میان ۱٫۱ الی ۱٫۶ میلی متر است و شمارش آن ها بین ۲۹۰ تا ۳۲۰ عدد در هر متر است. این نوع فلوت ها در اکثر مواقع برای کارتن های کوچک استفاده می شود و ظرافت برای تولید کننده مورد اهمیت است.

گروه F ( اف فلوت یا کنگره نوع F )

کم ضخامت ترین نوع ورق در صنعت کارتن سازی می باشد که استفاده خیلی کمی نسبت به فلوت های دیگر در این صنعت را دارد . قابل استفاده برای ساخت انواع جعبه هایی مانند اسپری ، ادکلن ، لوازم آرایشی و … با بلندای ۰٫۸ میلی متر و شمارش فلوت شمارش آن ها ۴۲۰ در هر متر خطی است.

هر ورق , فلوت منحصر به فردی داره که برای ساخت کارتن ها و جعبه های مختلفی تولید می شود.انواع فلوت کارتن نقش بسیار مهمی در بسته بندی دارد.

طبق اصول معماری , یک کمان بهترین تحمل کننده ی فشارهای سنگین خواهد بود ; این اصل فقط مربوط به مصالح معماری نیست، بلکه در مورد کاغذ هم صدق می کند.  کاغذهای موج دار (flute) شده که در اکثر بسته ها مورد استفاده قرار می گیرند بر همین اصل ساخته شده اند، علاوه بر استحکام، خالی بودن فضای بین لایه های این کاغذها باعث ایجاد نرمی و حفظ محصول در مقابل فشارهای سخت و شکننده خواهد بود همچنین این فضای خالی عایق بسیار خوبی برای دما محسوب می گردد.

image